Aan de Ganzepoot

maandag 27 juli 2015

Rit 10 - Tarascon-sur-Ariège -> Carcassonne.

Kort verslag.
Na een kleine 1.600 km in 10 dagen dwars door Frankrijk, richting zuiden, vandaag aangekomen in Carcassonne. De 10de en laatste rit was de zwaarste, op gebied van klimwerk, duur van de rit, het miezerige weder tot het begin van de namiddag. Vertrokken om 08.00 uur bij druilerig weder in Tarasconne en aangekomen in Carcassonne om 19.00 uur. Als opwarmer de Col de Marmare. Het sluitstuk: de Col de Pailhères tot op 2.001 meter hoogte. Daarboven was het miezerig met een heel strakke koude sterke wind.
Hotel Confort in Tarascon.
Ontbijt aan de oever van de Ariège.
Tarascon-sur-Ariège.

Hotel Confort in Tarascon
Te Tarascon-sur-Ariège bij onze laatste start.
Finale rit: We bereiken de eindbestemming.
Aan alles komt een einde. Ook aan deze grote "Dwars door Frankrijk".  Het lekkerste, of het zwaarste, werd voorbehouden tot op de laatste rit. Col de Pailhères. Gisteren werd er nog geschreven dat nog meer zuidelijker niet kan. Wel het kan wel. Vandaag krijgen we DE zwaarste rit op ons programma.

Ritverloop.
Tijdens de verkenning in juni l.l. door Eddy M. werden er nog aardverschuivingen vastgesteld. Daarom werden er een 3-tal, verschillende alternatieven voorzien.
Het originele parcours voorzag om onmiddellijk na het verlaten van Tarascon-sur-Ariège, te klimmen Van op 450 meter naar een goede 900 meter hoogte. Het parcours loopt via de Pas de Souloumbrie naar de Col de Marmare, richting Ax-les-Thermes.
Col de Marmare, na 7 km hergroepering om iedereen samen te laten komen.
Na enkele kilometers op de Col de Marmare, hergroepering, hier met de Jan G.
Ax-les-Thermes.
Na 40 bereiken we Ax-les-Thermes,. Dit is het laatste plaatsje voor Andorra. We zijn op minder dan 20 km van deze dwergstaat, het Vorstendom Andorra. Nog steeds de rivier Ariège die door dit kleine dorpje stroomt.
Wij stoppen voor moeder koe met haar kindje. Zij zijn hier thuis op de Col de Marmande.
Col de Marmare
Als snel krijgen we de beklimming van de Col de Marmare onder de wielen. Gelukkig niet tot op de top. We nemen de afslag naar de zwaardere col buiten categorie: Col de Pailhères.
Deze beestjes vinden ons maar rare kwieten.
Col de Pailhères.
Dit is de laatste en grootste uitdaging van onze 10-daagse rit door Frankrijk. Een Col Buiten Categorie.
Enkele vedetten opgemerkt in de wolkjes. (zoals steeds: klik op prentje)
Col de Pailhères, gehuld in wolken.
Vanuit Ax-les-Thermes is het een 19 km lange beklimming. Vanaf de voet op 720 meter klimmen we naar de top op 2001 m hoogte.

Een gemiddelde stijgingspercentage van 7%, met enkele steile stroken boven de 10%. Men overwint een hoogteverschil van 1281 meter.
Lieve in gezelschap van Jos M.
Door de wolken heen.
Op de top van de Col de Pailhères, hoogte 2.001m. Mistig in de wolken. Schuilhut (in feite een voddekot)  tegen de barre koude wind.

Jan P. op de top.

Enkele moedigen trotseren de koude en de wind.
Laatste lange afdaling tot in Carcassonne.
Ronde van Frankrijk.
In het laatste decennium werd deze col 5 keer opgenomen in het parcours van de Ronde van Frankrijk. In 2013 lag de aankomst van de 8 ste etappe op de top en werd gewonnen door de Colombiaan Nairo Quintana.  Het is aardsdikke spijtig dat we geen tijden hebben van zijn beklimming. Die gast reed aan 28 km/uur en moest oppassen of vloog uit de bocht. Onze tijd, tja, wij zijn maar amateurkes. Ik ben wel eens benieuwd of Quintana, als hij onze leeftijd bereikt heeft, nog boven geraakt.

Katharenland.
Na deze beklimming is het een lange en niet eenvoudige afdaling. Deze keer rijden we richting noorden recht naar Carcassonne en het Katharenland. Met de glimlach vanaf de 80 ste km bijna continu in dalende lijn.
De Aude is het zoveelste departement dat we met ons bezoek vereren.
Aan de rand van Carcassonne.
Carcassonne.
Als we Carcassonne naderen kunnen we enkel maar bewondering voelen voor deze stad. De stadsmuren geven een prachtig idee van de geschiedenis die hier afgespeeld heeft. De cité heeft 2 vestingmuren met elk 26 torens. De binnenste ommuring, 1100 m lang, en de buitenste ommuring, 1500 m lang.
Kastelen van Carcassonne.
Marcel, onze trouwe volger, bevoorrader, animator, heeft op de informatieavond ons uitvoerig onderhouden over de rol van de Catharen, de pausen en alle dergelijk allooi die zich hier niet verveeld hebben. Uiteraard is de binnenstad opgenomen in het UNESCO werelderfgoedlijst.
Aankomst aan de poort van de oude stad te Carcassonne.
Parcours van rit 10, van Tarascon-sur-Ariège naar Carcassonne.
Profiel rit 10: Tarascon-sur-Ariège - Carcassonne.
Logies.
We logeren op 300 meter van de middeleeuwse binnenstad in het: Hotel les Oliviers
Laatste groepsfoto bij de aankomst.
Ritgegevens:
                               2de om 16.10 na 114 km
Meteo:  min. 10 °, max. 28°, gemiddelde 18°

Laatste diner.
Het laatste diner nemen we in een openluchtrestaurant, Le jardin d'été in de rue Barbacane. Tussen 21 en 23 uur nog een aangename laatste avond samen. Onder de bomen met een steack frites. Tevens de gelegenheid om een laatste woord en een terugblik te geven door Yves over de 10-daagse fietstocht. De finale van de quiz met als winnaar Jan P.  Door Jan, samen met de benjamin, Tom en de nestor Jos M, werden dan nog de begeleiders Yves en Eddy,  het keukenpersoneel Marc en Ingrid, en het manusje van alles Marcel nog even in de bloemetjes gezet voor het geleverde werk.

1. Proficiat. Een mooie tocht hebben jullie meegemaakt met dank aan de inrichters, de wegkapiteins, de bevoorraaders, de volgers, de verslaggever, de fotomakers en aan iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen aan deze tocht. Tonia

2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.